De laatste 2 weken - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu De laatste 2 weken - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu

De laatste 2 weken

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Machiel en Sara

16 Augustus 2011 | Niger, Niamey

Nog een paar weekjes en dan zitten we alweer in het vliegtuig terug naar Nederland! Zeker nu we nog voor de laatste keer naar dat ene restaurant willen of nog één keer kamperen bij de rivier of nog één keer zus of zo…….de tijd gaat zo snel! Voordat we gaan, staan er dus nog wat dingen op de agenda.

Boutique Bon Prix
Zoals we in ons vorige verslag schreven, zijn we geld aan het inzamelen voor onze bewaker, Sayedou. Het laatste half jaar heeft hij elke maand wat geld apart gelegd van zijn bewakers’ salaris en is hij een winkeltje bij hen om de hoek begonnen. Hier verkopen ze olijfolie, zeep, maggiblokjes, rijst, macaroni, zelfgemaakte fruitsappen, etc. De eerste basisbehoefte van een Nigerijns gezin. Hij was al een tijdje met het winkeltje gestart toen we er van hoorden. Zijn broertje (die elke zondag Sayedou’s shift overneemt) bemand het winkeltje, of zoals ze hier zeggen: de boutique.
Gedurende de 9 maanden dat Sayedou voor ons heeft gewerkt, zijn we erg tevreden over hem en willen we hem het liefst mee naar Oeganda nemen. Maar dat gaat natuurlijk niet. Zijn Engelse ‘vocabulaire’ reikt niet verder dan: small…small! Het idee is dus gekomen dat we hem willen helpen met een goede start van het winkeltje, want het hutje is nu niet meer dan wat stokken en rieten matten. Hij had nooit verwacht dat we met dit idee zouden komen en is er dan ook erg blij mee.

Er zijn een aantal mensen in Nederland die besloten hebben om met dit idee mee te doen. Super! Alvast heel erg bedankt hiervoor, en zoals Sayedou zelf zegt: un grand merci! Maar de tijd dringt dus Machiel is gelijk aan de slag gegaan en heeft een bouwtekening gemaakt. Samen met Sayedou is hij naar de ‘openlucht Gamma’ geweest en hebben ze houten palen, spijkers, scharnieren en golfplaten gekocht. Het hout heeft nu een week te drogen gelegen (wat een putlucht zeg!) en vandaag gaan ze aan de slag met afmeten, zagen, timmeren………le travail de Bob de Bouwère :)

Zie het fotoalbum waar je de foto’s van de voorbereidingen kunt zien en in ons volgende verslag staat boutique Bon Prix hopelijk in de steigers. Deze naam heeft Sayedou bedacht: ‘Goeie Prijs’ ofwel ‘Goeie Koop’ in het Brabants. Als het huisje staat wordt er ook nog een goede voorraad gekocht waarmee ze vooruit kunnen.

Verder is Sara bezig met het voorbereiden van een eindworkshop waar zes Nigerijnse boerenorganisaties voor zijn uitgenodigd. Hierbij zal het werk van de afgelopen jaar gepresenteerd worden, dus dat is een mooie afsluiting en nog een laatste goede oefening om het Frans nog wat op te krikken.

Tja, en verder moeten er nog veel leuke dingen gedaan worden: nog een paar tennislessen, volleyballen met de Italianen/Spanjaarden/Chinezen/Indiërs/etc., Nigerijnse brochettes (vleesspiesjes op de BBQ) braden, zwemmen in ons zwembad………….wat een stressvol leven hier in Niger!

• 16 Augustus 2011 - 17:23

Nel:

DAt jaar is vlug verby! leuk idee om die ou te helpen. Hopenlik kan hy ermee doorgaan lang nadat julle weg is en dan heeft hy nog iets over van "nederland".
    Geniet die laaste tydjie.

• 16 Augustus 2011 - 17:50

Tomas:

Kijk! Altijd het hart op de juiste plaats! Geniet van de laatste twee weken en vol verwachting klopt ons hart op jullie terugkeer in den Nederlanden! Grtz T.

• 16 Augustus 2011 - 18:59

Sam:

Gosternokke, nog stik druk dus.
    Kijk er naar uit om jullie weer te zien.
    Groet Sayedou van ons.
    Succes met de workshop.
    Geniet er nog van.
    gr, sam

• 16 Augustus 2011 - 19:56

Sandra:

Goed bezig hoor met dat project voor Sayedou! Ik zal ook nog een bijdrage leveren! Dit soort initiatieven zijn leuk! Saar, succes met je eindpresentatie en Machiel succes met bouwen!

• 16 Augustus 2011 - 21:10

Chris:

Nog even een eindsprintje allebei en dan genieten van een welverdiende tussenstop vol ontspanning, om vervolgens uitgerust aan het volgende "avontuur te beginnen. Breng de hartelijke groeten van ons over aan Sayedou en wens hem en zijn familie veel succes met hun "Bon prix".
    Probeer ondanks de drukke bezigheden toch nog te genieten van jullie laatste dagen in Niamey.

• 16 Augustus 2011 - 21:18

Anja Kluijfhout:

Leuk om weer wat van jullie te lezen. Ook over de vorderingen van het winkeltje.....
    Zien we nog ff waar onze centen naar toe gaan. Goed werk.
    Veel succes en plezier die laatste tijd.
    Zijn Hoster en Nokke er al helemaal klaar voor?

Groetjes,
    Anja

• 17 Augustus 2011 - 10:10

Mereltjes:

Wat is dat jaar snel voorbij gegaan! Geniet nog ff v die laatste weken en ik zie jullie wel verschijnen op kraamvisite ;-)

xx

• 18 Augustus 2011 - 09:08

Fabienne:

Zet m op de laatste weken! Veel liefs Fabienne

• 19 Augustus 2011 - 15:07

Gerdi:

Geniet van de laatste weken en tot snel!

• 29 Augustus 2011 - 22:29

Rien:

Jullie blijven bouwen! Echte opbouwwerkers.

Ik zie je binnenkort wellicht in Oeganda; mijn standplaats wordt vanaf volgende week Nairobi voor Oost-Afrika.

Geniet nog even; het regent bijna elke dag in Nederland.