Eerste week Niamey - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu Eerste week Niamey - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu

Eerste week Niamey

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Machiel en Sara

22 Augustus 2010 | Niger, Niamey

Trouwerij
Voor degene die nog meer foto’s van onze bruiloft willen zien, onze fotograaf (Jaap) heeft een fotoboek gemaakt , die ook digitaal te bekijken is : http://www.kruidvat.nl/domains/kruidvat/pages/iframe/s2/iframeceweparam.aspx?url=http://reorder.photoprintit.de/pageHandler.faces?mode=showAFriendUsage%26hashCode=c6a8cd676315bbf81e18c4bba1bc3d01%26keyaccID=5
Vul de volgende code in : 84A3Q3
Hier in Niger krijg ik het niet voor geopend maar misschien jullie wel.

Schiphol
Het voelt al weer als veel langer geleden maar nog maar precies een week geleden stonden we op Schiphol . Afgezien van familie die zich natuurlijk verplicht voelt om ons uit te zwaaien ;) waren er nog 4 mensen zo gek om vroeg uit hun bed te komen (MSN+ bedankt!). Vervolgens naar de KL M counter (Klote Lucht Maatschappij) waar ze ons vertelde dat de servicelijn door de telefoon 2 keer het verkeerde informatie hebben gegeven. Bij een extra pakket overbagage betaal je 300 euro per pakket en geen 100 euro. Volgens de KL M dame werd dit wel vaker verkeerd uitgelegd , maar ook met de opper-KLM dame praten haalde niets uit . Dus Machiel z ’n computer en gereedschap moeten nog op een of andere manier richting Niamey worden gehaald.

Amsterdam – Parijs – Niamey
De vlucht naar Parijs ging heel erg snel . Sara was wat verdrietig van het afscheid, maar dit werd al gauw gerelativeerd door haar medepassagier. Dit was een Nederlandse meid die op weg was naar Colombia om te spreken in de kerk. Na een enorm traumatiserende jeugd (horror verhaal) is ze bekeerd , heeft net de decipeltrainingsschool achter de rug en zoals ze zelf zij, heeft ze nu weer een leven . Erg interessant verhaal en voordat ik het wist waren we weer geland .
Na de vlucht Parijs-Niamey stapten we uit het vliegtuig zo de heteluchtoven van Niger in ……heeeet !! Toen begon het wachten: wachten op de paspoortcontrole , wachten op de medisch paspoortcontrole (gelekoorts stempel) , wachten op de bagage en daarna wachten om de bagage door een scan te halen waar overigens niemand naar keek. Achter de douane was er niemand van AREN (mijn werk), maar Sara had al zo’n voorgevoel, dus taxi gepakt naar het hotel dat ze wel voor ons geboekt hadden .

Eerste indrukken : de Islam
De eerste taxirit naar het hotel gaf ons al snel een beeld van Niamey. Rustig rijdende auto’s en geen heksenketel zoals in New Delhi of Nairobi. Er zijn maar een paar hoge gebouwen, veel kraampjes langs de kant van de weg en voor ons geheel nieuw bidplekken : een afgebakend ‘tuintje‘ met rieten matjes. Deze zijn er ontelbaar veel en als het bidtijd is staan daar de mannen in om te bidden met een imam erbij met of zonder (storende /piepende) microfoon. Soms heeft de plek een groot afdak, of ergens tussen wat stalletje (volgepropt met mensen alsof ze het G.Book of Records willen halen) . Maar echt een mooi gezicht is op de markt, opgesteld in rijen tussen de vrouwen die tussen het koopwaar blijven zitten (ze bidden apart , als de mannen klaar zijn, denk ik). Allemaal de neuzen dezelde richting op natuurlijk en als ze dan massaal knielen….heel mooi. Dit blijft natuurlijk een mental picture want dit kan je natuurlijk niet fotograferen. Dit alles doet misschien erg islamitisch aan , maar de mensen doen er heel relaxed over . Veel vrouwen dragen een hoofdoek strak om het hoofd, nog maar één boerka gezien , maar er zijn ook vrouwen die geen hoofddoek dragen of op z’n Afrikaans een doek om het hoofd knopen. Het is nu ook Ramadan dus zijn mensen natuurlijk ook bewust met het geloof bezig, maar het fijne is dat er een sfeer heerst van : de meeste mensen zijn moslim, sommige hebben een ander geloof, het is wat je zelf wilt, even goede vrienden.

Dagelijkse bezigheden
Verder zijn we allebei begonnen aan de Franse les in de ochtend en zijn we ‘s middags op zoek naar een huis. Niet heel gemakkelijk want mijn werk AREN staat in een minder goede woonwijk en omdat Machiel natuurlijk ook veel thuis zal zijn, willen we ook niet op een 1 kamerappartementje. Verder zijn we afgelopen maandag zelf bij AREN langs geweest . Ze verontschuldigden zich ervoor dat we niet waren opgehaald en werden erg vriendelijk onthaald. De boekhouder had ons op moeten pikken maar was zijn auto aan het wassen en hierdoor pas om 17.00 op het vliegveld. Het zijn aardige mensen, vooral ook Sara’s begeleider Illiassou, maar ze hebben toch wel een gooi-ze-in-diepe-mentaliteit. Maar we zijn gelukkig met z’n 2en en dit is de derde keer dat Sara bij een buitenlandse organisatie gaat werken, dus we redden ons prima ! Verder zijn er veel Nederlandse mensen die ons op sleeptouw nemen zoals Maarten, die hier net zoals Sara via Agriterra zit en twee weken eerder gearriveerd is. Verder hebben we een coach/vraagbaak , Miriam, die op het kantoor hier van Oxfam werkt en Jeroen een echte Bredanaar die hier net als Miriam al jaren woont . We hebben Jeroen en z’n vrouw en kinderen ook in Breda opgezocht tijdens hun vakantie. Deze week hebben we bij ze gegeten en heeft Jeroen Sara geintroduceerd bij FC Niamey Dames 1. De eerste oefening koppen , ontelbaar keer en dat met die hitte…………..pfffffff…………. Sara zag bijna sterretjes. Maar je wilt ook niet de eerste oefening afhaken, zeker niet tussen meiden die heel de dag niet hebben gegeten en gedronken ivm de Ramadan. De rest van de training rustig aangedaan en Sara was toch wel trots dat ze niet out is gegaan met die hitte.

Machiel & Sara
Mobiel = +227-98350186

• 22 Augustus 2010 - 18:57

Rien:

Uit de foto's blijkt dat jullie een leuk trouwfeest hebben gehad. De digitale versie is hier prima te openen.
    Hier berichten over droogte in Niger en het planten van een groene gordel bomen in het zuiden van Niger (12 km breed) om het oprukken van de woestijn tegen te gaan. Uit Nederland mis je niet veel. Het regent nu; Sail a'dam was een groot succes. Groeten,

Rien

• 22 Augustus 2010 - 19:19

Els :

succes met het zoeken naar een huis ,en met de voetbal natuurlijk ,toch wel een prettig idee dat jullie met zij 2en zijn
    xxx els

• 22 Augustus 2010 - 19:43

Corine:

Ha Sara en Machiel,

Mooie foto's van jullie bruiloft!
    En nu het hete Niger. Wel bikkel hoor, dat je daar gaat voetballen! :)
    Bij ons is het seizoen ook weer van start gegaan..(de trainingen dan) We houden je op de hoogte!
    Succes met de huizenjacht en tot horens!
    Groetjes!

• 22 Augustus 2010 - 22:15

Familie Diederen:

Hoi Machiel en Sara,
    Kon het fotoboek helaas niet openen, proberen het morgen nog eens.
    Vandaag zijn we gaan wokken in Hoensbroek met o.a. oma Brunssum, Ine, Chris, Bas en Angelique ter gelegenheid van ons 25 jarig huwelijk.
    Wij zijn in 1985 niet zo letterlijk avontuurlijk aan ons huwelijk begonnen, maar achteraf gezien was de reis niet minder spannend te noemen! We wensen dat jullie over 25 jaar net zo gelukkig mogen zijn.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. En Sara, inderdaad heel dapper om in die hitte ook nog aan een trainging mee te doen.
    Succes met de huizenjacht en Franse les.
    à bientôt,
    groetjes uit Geleen

• 23 Augustus 2010 - 04:42

Nel:

Blij dat jullie er zijn, maar ik denk tog maar niet dat ik langskom vir koffie hoor.
    Geniet de stad!

• 23 Augustus 2010 - 06:46

Tomas:

Kijk, dat komt helemaal goed daar! Veel plezier!

• 23 Augustus 2010 - 06:58

Loes :

Ja, jullie eerste bericht uit Niger!
    Wat fijn! Goed om te lezen dat jullie heelhuids zijn aangekomen! Succes met de huizenjacht, het werken, de voetbaltraining enz.
    Hier alles prima, ik groei gestaag......
    Liefs Loes

• 23 Augustus 2010 - 06:59

Loes:

p.s de foto's zijn erg leuk! :-)

• 23 Augustus 2010 - 07:32

Mereltjes:

haha leuk jouw rooie kop tussen die zwarte koppies ;-)

Jullie gaan t helemaal maken daar, succes met de huizenjacht en hou jullie berichten bij

xx

• 23 Augustus 2010 - 07:44

Eva Et Ferdi:

Chers Machiel et Sara,

Chouette, une mise à jour! Comment ça va les cours de français? Ici on est un lundi pluvieux et je viens de rentrer d'un weekend à Delft avec des amies. Ferdi est à Lowlands alors je pense qu'il rentreras à la maison crevé aujourd'hui. Mercredi on partira à Ameland pour quelques jours. A part de ça pas beaucoup de nouvelles, sauf que on n'a toujours pas de governement. Bon courage pour la chasse pour une maison!

Bisous,
    Eva et Ferdi

P.s. est-ce que votre niveau de français est aussi bon que le mien?

• 23 Augustus 2010 - 09:02

Marieke (vd Vliet):

He Sara en Machiel!

Fijn dat jullie de eerste week goed zijn doorgekomen en dapper dat je je al in het voetbalteam waagt Sara, nog een paar weekjes en dan ben je bruin genoeg om die rooie kop niet meer te zien haha! Succes en geniet van alles wat nog komen gaat!

Groetjes uit post-plensbui Utrecht!

• 23 Augustus 2010 - 10:08

Marijke:

Hopelijk vinden jullie snel een leuk huis (met zwembad en kippen) en kunnen jullie wennen aan de warmte op den duur. zien jullie om je heen iets van de hongersnood? Ben zeer benieuwd naar jullie belevenissen! X Marijke

• 23 Augustus 2010 - 11:09

Gerdi:

Zo dat is een aardig verhaal, zijn jullie wel even mee bezig geweest denk ik zo met je andere toetsenbord! Op een leuke manier geschreven, dus lekker lezen. Succes met Franse les en huis zoeken, hopelijk krijgen jullie snel een eigen stekkie.
    X Ger

• 23 Augustus 2010 - 14:23

Jos Diederen:

Hallo Sara en man.

Naar omstandigheden is alles goed verlopen lees ik zojuist. Tja moeilijk om alles op Nederlandse wijze te regelen. Zo zie je maar dat onze trots, Klote Lucht Maatschappij, ook hele vervelende foute maakt.
    Veel succes en geniet ervan. Tot gauw maar weer.
    Der Jos oet t zuden.

• 23 Augustus 2010 - 16:46

Babs:

Ha meneer en mevrouw Peeters!

Mooie trouwfoto's, een heel mooi plaatje!

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen, zelfs met die Klote Lucht Maatschappij!

Hoop dat jullie de Franse taal(+toetsenbord) snel onder de knie hebben, communiceert toch iets makkelijker. Saar, hoe doe je dat nu met je voetbalteam? Is toch anders dan bij ons... schieten, schieten, schieten! Wel gaaf dat je het voetballen meteen hebt opgepakt. Wij zijn ook weer aan volle bak aan de slag:-) Zal morgen wel tegenvallen na een geweldig weekend Lowlands..

Veel plezier en succes
    met de huizenjacht!

X

• 23 Augustus 2010 - 20:26

Sandra:

Hola!

Het fotoboek van de bruiloft is erg mooi geworden zeg.

Fijn om te horen dat jullie goed ontvangen zijn en een goede eerste indruk hebben!

Zo.. heb net een spoedcursusje filmpje monteren gehad van m'n schoonpa. Niet alles lukte namelijk.. Dus over een tijdje is het filmpje van je vrijgezellenfeest te zien via youtube, haha! Zal nog ff duren denk ik, is nog een hoop werk, maar ik ga er wat moois van maken.

Kus San

• 24 Augustus 2010 - 12:48

Paula:

wat een mooie fotoos, ik ga ze jatten voor facebook.
    veel plezier nog x paula

• 24 Augustus 2010 - 18:51

Ruben:

Gaaf verhaal, gave foto's en een geweldig trouwboek! Carpe diem!

• 26 Augustus 2010 - 10:56

Anja Kluijfhout:

Hey Sara en Machiel,
    Ik heb zojuist van Carla vernomen dat jullie weer te volgen zijn.
    Zie hier, het is gelukt.
    Leuk om jullie belevenissen weer te kunnen lezen.
    Goed om te horen dat jullie zoektocht naar een huis al zo snel resultaat heeft. Vanmiddag kunnen jullie verhuizen. In ieder geval een eigen stekkie.
    Heel veel succes en plezier en tot mails.
    Ik hou jullie in de gaten.

Kus,
    Anja

• 26 Augustus 2010 - 19:37

Mabel:

oh goof, wat een rooie knar eddegei!! Apart zeker om daar te voetballen in het zand? En hoe moetdat nou met Machiel in die hitte? Ik maak me zorgen... ;-)Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Ik vond jullie bruiloft echt super (trouwens, jullie bruidsboeket heeft goed gewerkt hoor!) Ben blij dat we nog veel de tijd hebben gehad om bij te kletsen saar, in Mburg was het ook gezellig hè? Zeker die ene minuut in Schutters (jammer dat we trilbil niet gezien) hebben..)

Wij zijn weer terug uit Italie, was super mooi. Veel gezien, gewandeld, steden bezocht etc..) Binnenkort ff skypen? Wil je echt ff spreken! Mail anders ff voor een geschikte tijd (mabelvandevelde@zeelandnet.nl) XX

• 27 Augustus 2010 - 13:07

Sander:

Genoeg te doen hoorde ik op de radio
    De oogsten zijn weer mislukt :(

• 28 Augustus 2010 - 14:37

Ineke:

Hoi Sara en Machiel
    Hoop dat jullie gesetteld zijn in jullie huisje en gauw internetverbinding krijgen.
    Wat weten wij hier toch weinig van het land Niger.
    Lezen op Nu.Nl (Zie onder Niger)over de ellende van overstromingen, hongersnood, mislukte oogsten.
    Gisteren bij Editie Nl (kijk naar terugblik) zoveel aandacht voor ellende Pakistan.
    Oh ja…..geef ook voor Niger.
    Fenke Elskamp van Oxfam Novib vraagt aandacht voor de Actie voor Niger.
    Vanavond “zaterdag 28 augustus 2010” in het programma “Van Popster tot Operaster” met Ernst Daniël Smid om 20.25 tot 22.00 uur.
    Zegt het voort, zegt het voort.
    Help!!!

• 29 Augustus 2010 - 11:45

Mark:

Goed jullie eerste verslagje uit Niger te lezen! Hoe gaat het daar nu, na al die overstromingen? Hebben jullie daar ook nog last van gehad? Jullie zijn wel weer precies op het "goede moment" die kant uit gegaan... Heel veel succes toegewenst vanuit een herfstig Nederland!

• 31 Augustus 2010 - 10:07

Kim:

Ha Meneer en MEvrouw P.!

Allereerst: prachtig fotoboek! Mooie herinnering aan die bijzondere dag :)

Wanneer gaat er week geoefend worden op het franse toetsenbord? Ben benieuwd naar de huizenjacht, eerste werkervaringen, het bouwen van waterputten, voetbalprestaties etc haha

Groetjes, Kim

• 01 September 2010 - 11:59

Pollemans:

Monsieur et madame Peeters,

Alles bueno? Inmiddels een onderkomen gevonden met internetverbinding? En is de franscursus een beetje weggelegd voor Opa? Laten we hopen dat hij dit keer wel verder komt dan zijn eertse Spaanse woorden :)

Bij de familie Poll gaat het al bijna weer z'n gewone gangetje. Mam's is weer te been en Sven eet, slaapt en poept zoals z'n ouders het ook kunnen.

Vandaar dat ik nu ook weer een beetje bij ben met jullie eerste avonturen. Inmiddels aangemeld voor alle updates, alle foto's gezien van de bruiloft en de eertse voetbal verhalen gelezen.

En oh ja, wordt een spanend voetbalseizoen voor jullie. Ajax en PSV op gelijke hoogte. Ben benieuwd naar jullie Profcoach resultaten vanuit het verre Niamey.

Tot de volgende update,

Groetjes,
    Pollemans

• 08 September 2010 - 15:51

Jasper En Anke:

Bonjour ouwhoer,

Hebben mooie foto's gezien en verhalen gehoord over jullie huwelijk. Fantastisch dat het zo'n mooie dag is geworden. We vinden het nog altijd ontzettend jammer dat we er niet bij konden zijn maar hebben aan jullie gedacht en op afstand meegeleefd.
    We horen dat jullie inmiddels een huis gevonden hebben en zijn benieuwd naar de foto's en hoe het bevalt.

Groetjes

• 08 September 2010 - 19:13

Linda & Rob:

Hey!

Heb jullie site gevonden, dus kan jullie volgen nu!
    Rob gaat je nog wel contacten via Facebook.
    En weer aan het voetballen, helemaal top!
    Groetjes uit Breda

• 13 September 2010 - 14:55

Renée:

Eindelijk de foto's kunnen bekijken.
    Heel mooi geworden.
    Wat een prachtig aandenken aan jullie trouwdag.