Oktober/December - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu Oktober/December - Reisverslag uit Niamey, Niger van Machiel en Sara Peeters - WaarBenJij.nu

Oktober/December

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Machiel en Sara

12 Januari 2011 | Niger, Niamey

Iedereen een GELUKKIG 2011 (zie onze nieuwjaarsduik)

Gijzeling
Allereerst even een reactie over de recentelijke ontwikkelingen in Niger. Afgelopen vrijdag zijn er twee Fransmannen ontvoerd uit Niamey door de West-Afrikaanse tak van de Al Qaida. De Nigerijnse en Franse politie hebben ze voor de Malinese grens onderschept, maar de gegijzelde en een aantal gijzelnemers zijn omgekomen. Dit heeft natuurlijk voor ons ook gevolgen. Er zijn nu regels vanuit de ambassades en hulporganisaties zoals bijvoorbeeld een avondklok. Voorlopig houden wij ons rustig en doen natuurlijk geen gekke dingen.

Ziek
Lang niets van ons gehoord? Klopt, de hoofdeditor van deze site was geveld door amoebe EN malaria (2 voor de prijs van 1). Het medicijn tegen de Amoebe (de voor Sara welbekende parasieten en cysten) zorgde voor veel bijwerkingen die uiteindelijk de symptomen voor de malaria waren. We slikken wel malariapillen, maar dat is nooit een garantie. Zeker als je zwak bent (bijv. door amoebe) krijgen de malariamuggen meer kans om toe te slaan. Beetje jammer was dat Sara net met het vliegtuig op pad was voor een workshop in Noord Niger, toen de malaria begon toe te slaan. Uiteindelijk dus maar 1 uur in het hotel gelegen en de rest van de twee dagen in de kliniek en thuis bij NL/Burkinese vrienden geslapen, die gelukkig in deze stad wonen en Sara opvingen. Uiteindelijk aan infuus gelegd met vitamen (geen vezels) en mineralen, plus andere medicijnen voor de amoebe en medicijnen voor malaria. Een paar dagen later in Niamey weer aan het infuus om aan te sterken. En daarna was Sara beter…………hoewel…….wat kan je beroerd worden van die sterke medicijnen: extreem moe, doof, oorsuizen, duizelig, grrrrrrrrrrr. In totaal 3 weken uit de running en daarna lekker een weekje vakantie genomen. Machiel heeft het ook zwaar gehad want moest nu opeens noodgedwongen broeder moet spelen in plaats van fulltime zwembadreparateur/timmerman spelen.

Offerfeest vs Sinterklaas
Alweer een tijdje geleden, maar we hadden nog niets geschreven over het offerfeest (aanleiding voor amoebe). Dit hebben we gevierd bij een vriend van Machiel. We zijn bij zijn vrouw en kinderen uitgenodigd om te eten en te eten en te eten. Wat dat is eigenlijk wat je doet: schaap braaien (lijkt wel Zuid-Afrika) en eten tot je er bij neervalt. Dit heeft Sara dus iets te letterlijk genomen met die amoebe.
Sinterklaas in Niger is ook iets aparts!! Man met slordige baard komt aan op bruin paard (waar is Americo?) met Zwarte Pieten op een ezelkar. De Pieten hebben een beetje schmink op met uitzondering van de enige Nigerijnse Zwarte Piet (die was goed geschminkt joh!). Alle Nederlandse, Vlaamse en Noord Franse kindjes en ouders hadden zich rondom de Sint verzameld en moesten zingen. We hebben zelfs NLs gezongen, waarop wij gesommeerd werden:”Sara, Machiel….ZINGEN!”
De baard van de Sint moet wel opgetild worden als hij moet drinken, maar dit is natuurlijk niet de echte Sint, want die is in Nederland (aldus Machiel z’n leerling).

Verhuizing
Vanaf 1 december zijn we verhuisd naar een beter huis (voor dezelfde prijs) bij ons om de hoek. Het huis heeft even veel kamers als ons andere huis maar wel een mooie grote tuin met middenin een zwembad. Hoe decadent!!! Ook is de keuken veel groter en de badkamer heeft een ligbad. Ook een voordeel is dat we nu om een humane manier af zijn van ons ‘hij-doet-z’n-best-maar-beter-kan-hij-niet-Bewaker. Ten eerste sprak hij onduidelijk Frans (was het Frans?) en volgens Machiel (hij is te dom om te poepen) leek het net alsof er een jochie voor de poort z’n huiswerk zat te maken i.p.v. angstaanjagende doch rechtvaardige bewaker. Maar hoe ontsla je iemand als hij eigenlijk z’n werk niet goed doet, terwijl hij dat niet eens expres doet. Verhuizen!!!! Wij zijn nogal van de bijnamen, dus deze bewaker heet geen Boyke, maar Held. Hij helpt Machiel met klussen, gaat naar de ‘Gamma’…….en kan ook nog auto’s repareren. Ideaal!!

Sinds kerstnacht is het toeristenseizoen geopend en zijn Sara haar ouders op bezoek en neef Bastiaan. Zij worden gevolgd door vrienden Erwin en Maaike (a.k.a. Urf & Smurf) die weer worden afgewisseld door vriendin Gerdie, die eerst Benin gaat ontdekken. De ouders van Machiel zijn de hekkensluiter. Dus op de volgende blog kunnen jullie ook de ervaringen van onze toeristen lezen……en misschien word je wel aangestoken om ook deze kant op te komen :)

• 12 Januari 2011 - 13:01

Nel:

Nou, ek weet niet mooi van dat suid afrikaans hoor, we braaien hier wat anders die skape. Ek dink ook, dat je geen amoebe optilt als je hier eet. Maar sterkte, want die malaria is geen pretje. Hoop dit blyf goed gaan.

• 12 Januari 2011 - 13:01

Norbert:

Eindelijk eens jullie stuk volledig gelezen (was ook de kortste tot nu toe toch?) Klinkt goed allemaal al is het wel vervelend van die avondklok! hopelijk wordt het snel weer wat rustiger. Ik wild eook even laten weten dat Gerdi 22 januari in Malanville is! groetjes Norbert

• 12 Januari 2011 - 14:11

Kim:

Goed weer van jullie te horen! Wat een prachtige casa met mooie en sfeervolle tuin. Erg nice voor al het bezoek ;)
    Hoop dat de veiligheid snel terugkeert, voor nu goed uitkijken en niet ziek worden hé.
    Groetjes! Kim

• 12 Januari 2011 - 14:36

Lian:

Jakkes, Sara, amoebe én malaria?? Gelukkig had je broeder-Machiel;) om je bij te staan.
    Een heerlijk huis en ook nog zonder bewaker... als die knakker er dezelfde 'werkzaamheden' op nahield als zijn Indiase collega's.... dan kan me voorstellen dat het fijn is om geen 'terreingenoot' meer te hebben, haha!

Groeten!

• 12 Januari 2011 - 21:46

Rien:

Beetje gerustgesteld. Klinkt als Sara die toch alles probeert.....te eten. Zorg goed voor jezelf, we hebben je straks ook hier weer nodig. AZG rapporteert 2 mln gevallen van malaria in Niger in 2010. Hoe staat het met het chloor in jullie schoongemaakte mooie blauwe badkuip in de tuin? Ook leuk huis trouwens!
    Groeten, Rien

• 13 Januari 2011 - 20:00

Tomas:

Heftig zeg! Beterschap in ieder geval! Prachtige foto van die nieuwjaarsduik trouwens! :)

• 16 Januari 2011 - 09:53

Steffi:

Huis ziet er mooi uit! Veel plezier met al het bezoek, en voorzichtig dan! x

• 18 Januari 2011 - 16:49

Mabel:

heej goofie en machiel, hoe is het nou? Leuk geweest met vrienden en family? Hoop dat je weer helemaal de ouwe bent goof! Wat erg zeg die gijzeling, heel vervelend lijkt me die avondklok! Groetjes ook van mijn aanstaande!!

• 19 Januari 2011 - 10:36

Jacinte:

He Saar en Machiel!

geweldig verhaal weer en met name de foto van Sinterklaas die aan komt op de boot is magistraal (ja ik zit echt te veel tussen de Belgen), heb echt in een deuk gelegen hier op school. Voor mij zit namelijk net mijn laatste examen erop en vanaaf komen mijn ouders hier op bezoek voor een laatste weekje vakantie samen. Maar jullie nieuwe huisje ziet er idd een stuk beter uit. Relax ook een zwembad met die temperaturen en omstandigheden. Veel plezier met het toeristenseizoen! En tot mails/skype/ping etc....

• 28 Januari 2011 - 10:54

Neef Lennart:

Zo, mooi optrekje hoor. Luxe zwembad erbij. Beetje jammer van de malariamuggen e.d., maar daar vecht ons Saartje zich wel doorheen toch? Ik ben weer helemaal bij wat de verhalen betreft. We zullen je ouders binnenkort ook eens gaan uithoren. Mooie verhalen en belevenissen hoor! Ga zo door!